ההבדלים בין חדלות פירעון לפשיטת רגל

בעשור האחרון ראינו מספר שינויים במערכת המשפטית הישראלית וזאת כולל מרבית החידושים בתחום הטיפול בחייבים ודרכי התפטרותם מחובותיהם. אכן, תהליך הסדרת חובות והפטר מהם אימץ התפתחויות רחבי היקף אשר ניתן לראות, בין היתר, בחקיקת חוק חדלות פירעון ושיקום כלכלי אשר נכנס לתוקף בשנת 2019. חוק זה מהווה פריצת דרך משמעותית בכל הנוגע למגוון השיטות להתמודדות עם סוגיית הטיפול בחובות באמצעות אוסף הכלים שפחות משתמשים בשיטות ביורוקרטיות מיושנות, אלא סומך יותר על הראייה החדשה של יישום שיטות פרקטיות המציעות פתרון יעיל אל אוכלוסיית החייבים אשר דורשים את התמיכה וסיוע על מנת להיפטר מחובותיהם ולשקם את מצבם הכלכלי. 

על פי המסגרת החוקתית החדשה, יש להעניק לחייבים הזדמנות להתחיל מחדש את דרכם העסקי וזאת באמצעות סיוע ותמיכה אשר עליהם ברצוננו לדון במאמר זה.

מעבר עקרוני מפשיטת רגל להליך חדלות פירעון מחודש

בתקופות קודמות, ההליך של "פשיטת רגל" הווה הדרך העיקרית המקובלת לטיפול בחייבים. במסגרת הליך זה, עם כל מגבלותיו ומורכבות ביורוקרטית, החייב (הכל על ייצוג חייבים) שלא מסוגל לשלם את חובותיו במלואם, היה מקבל אישור להפטר מהם באופן חלקי בתמורה להעברת נכסיו לידי כונס נכסים אשר תפקידו הוא  לנהל אותם לצורך פירעון החובות במידת האפשר. בתום התהליך, החייב משתחרר מחובותיו שנותרו לאחר פירעון החובות מנכסיו. יחד עם זאת, מדובר בתהליך רב-שלבי, ארוך ומסורבל, אשר דרש מהחייב לבזבז זמן רב של המתנה לקבלת הפטר. בין החידושים שהביא חוק חדלות פירעון ושיקום כלכלי ניתן להזכיר דווקא את הצעת המסלול החילופי המשופר בתכליתו אשר נועד לספק הקלות עבור החייבים ובפרט לאפשר להיפטר מחובותיהם במהירות גבוהה יותר.

מהם ההבדלים המהותיים בין שני ההליכים

בנוסף לנאמר לעיל, קיים מספר הבדלים מהותיים בין שני ההליכים–פשיטת רגל כנגד חדלות פירעון–אשר מתבטאים בעיקר בשלושה היבטים עיקריים:

  1. שינוי בגוף המטפל
  2. הרחבת סמכויות הגוף המפקח
  3. והגרה ברורה של תקופת הטיפול

 

אכן, בעוד כי בתקופה הקודמת טיפול בהליך פשיטת רגל היה בין סמכויותיו של בית המשפט המחוזי, נכון להיום טיפול בהליכי חדלות פירעון נעשה על ידי בית המשפט המחוזי ותנאי כי מדובר בחוב מעל 150 אלף שקלים.

כמו כן, במסגרת ההליך של פשיטת הרגל, החייבים נאלצו להמתין כ-2 שנים ארוכות עד לקבלת ההחלטה הסופית בדבר גובה התשלום החודשי לנושים.

לעומת זאת, בהליך חדלות פירעון, כפי שהוא מוגדר היום, ההחלטה מתקבלת בתוך 12 חודשים בלבד.

כמו כן, החוק מעניק סמכות מיוחדת לממונה על חדלות פירעון – גורם חדש במשרד המשפטים בעל יכולת לנהל את ההליך, בעוד שבעבר רוב הסמכות היה בידי בית המשפט. לבסוף, להליך פשיטת רגל לעולם לא הייתה מוגדרת תקופה קצובה בזמן, כך שהחייב לא ידע בפועל כמה זמן יימשך ההליך.

לעומת זאת, מסגרת של חדלות פירעון חדשה מניחה כי הפטר מוחלט יינתן לחייב בתקופה של 4 שנים או לפניכן.

הזדמנות מיוחדת לשיקום כלכלי

התייעלות של הליך חדלות פירעון מעניקה לחייבים הזדמנות בטוחה ונגישה לשקם את מצבם הכלכלי תוך תקופה קצרה. הדבר הוא חשוב למען חוסנת הכלכלה הלאומית, ואף ברמת הפרט מעודדת להמשיך את הפעילות העסקית ולרות להשיג את השגשוג. הזמנות שנייה זו להיפטר באופן יעיל ומועיל מן החובות משרתת בתור תמריץ חזק שמטרתו להוביל לצמיחה ממושכת במשק, וזאת תוך שמירה על האופי הדינמי של טיפול בחובות. כך, חוק חדלות פירעון ושיקום כלכלי מאפשר לחייבים לשוב להתנהלות כלכלית מאוזנת, ולמנוע השלכות שליליות רבות שהיו בעבר כרוכות בכניסה להליך של פשיטת רגל. לדוגמא, בעבר, במסגרת הליך פשיטת רגל, ובשל חוק הגנת הדייר שמנע פינוי, לעתים קרובות היה נוצר פער גדול בין ערך הדירה האמתי לבין המחיר שבו נמכרה על ידי כונס הנכסים. לעתים קרובות, הדבר הפחית את כדאיות העסקה עבור הרוכשים החדשים שלא יכלו למכור או להרוויח מהנכסים. חוק חדלות פירעון ושיקום כלכלי היום עושה צעד כלפי החייבים, מבקש לשמור על ערך הנכסים ולהגן על זכויותיו בכל הנוגע לנושא זה.

ייעוץ מקצועי הניתן לחייבים במשרדנו

משרד עורכי הדין אורה צימברג באשקלון  מספק שירותים של ייעוץ משפטי מקיף בתחום חדלות הפירעון והשיקום הכלכלי. לאור כלל השינויים שחלו בחקיקה בתחום זה במהלך השנים האחרונות, חשיבות הייעוץ הניתן על ידי עורך דין בקיא בעניין רק הולכת וגוברת.

אנו גאים ביכולותיו של צוות המומחים שלנו להנחות את החייב לאורך כל הליך הפטר החובות ושיקום מצבו הכלכלי, תוך ליווי אישי והבחנה קפדנית של כל מקרה ומקרה.

הודות לניסיון הרב שלנו בליווי הן יחידים והן עסקים בהליכי חדלות פירעון, תמיכתנו יכולה להוות יתרון אסטרטגי חשוב עבור כל חייב המבקש להיפטר מחובותיו כהלכה ולהתחיל את דרכו הכלכלית כראוי. אל תוותרו מן הזדמנות להתחיל את חייכם הכלכליים מדף החדש–תתקשרו אלינו עוד היום וביחד נתקדם לצמיחה בטוחה.