הליך הוצאה לפועל – כל מה שרציתם לשאול

חוק ההוצאה לפועל (1967) מספק מספר מנגנוני אכיפה להגנה על זכויות הנושים ובכל הוגע אל החלטות בית המשפט בדבר גביית חובות המגיעים להם. עם זאת, החוק אינו מעניק לחייבים מגוון רחב דומה של אפשרויות להתגונן, ומעניק להם רק מספר מצומצם של סעדים להקפאה או ביטול הליכים. בהסתכלות על הרקע הזה, ניתן להסיק מסקנה כי סיוע של עורך דין בכל שלב ושלב של הליכי הוצאה לפועל הופך להיות הכרחי מאי פעם.

כיצד לסגור חוב בהליכי הוצאה לפועל?

סגירת חוב בהליכי הוצאה לפועל מוסדרת בהוראות חוק שונות, המאפשרות גבייה פרטנית מהחייב או ייצוגו בבית המשפט לצורך השבת כספים. הדבר עשוי לכלול מקרים בהם החייב נמצא אחראי בגין תביעה כספית, חייב בשטרי חוב, שיקים, משכנתאות או שעדיין עומדים בשיקים, או שיש ראיות משפטיות כי הוא חייב לתובע כספים שטרם שולמו.

האם ההליך יכול להזיק לי או להשפיע עליי בצורה כלשהי?

חוק ההוצאה לפועל, תשכ"ז-1967 מעניק לפקידי בית הדין סמכויות רחבות כולל, בין היתר, ניכוי משכר העבודה, הקפאת חשבונות בנק, הטלת קנסות כספיים נוספים, איסור יציאה מהארץ, רישום הערות אזהרה על רכושכם וכדומה. הכי חשוב לא להתעלם מהודעות על פתיחת הליכי הוצאה לפועל, שכן אחרת עלולות להיות מוטלות עליכם סנקציות חמורות שמקשות על החיים, פוגעות במוניטין העסקי ובמעמד החברתי.

כיצד להתמודד עם תשלום חובות בהליכי הוצאה לפועל?

עומדות בפניכם שתי אפשרויות עיקריות. הראשונה היא לנהל משא ומתן עם נאמן פשיטת הרגל תוך 20 יום ממועד הנקבע לתשלום החוב. באופן כללי, אפשר להסכים על פריסת תשלומים שניתנה על ידו, אבל אף אחד לא יאשים אתכם אם תשלמו את הסכום בתשלום חד פעמי. האפשרות השנייה היא לערער על עצם החוב, ואז תינתן לכם תקופה של 30 יום. לכן, בשני המקרים מומלץ להשתמש בסיוע משפטי, ובכל מקרה, חשוב לא להתעלם מחובת התשלום על מנת למנוע השלכות חמורות בעתיד.

מה המשמעות של איחוד תיקים במסגרת הליכי הוצאה לפועל?

כשאנו מדברים בגביית החובות במסגרת הליכי הוצאה לפועל הכוונה היא למספר רב של הליכי גבייה אשר שונים במהותם. לעתים קרובות הליכים אלו מקשים ומשתקים חייבים. במצב כזה של ריבוי התהליכים איחוד התיקים בהוצאה לפועל יכול להוות אסטרטגיה מיטבית להתמודדות. במסגרת הליך זה ניתן לאצור את הליכי הגבייה ולקבוע תשלום אחיד שנועד להשיב את סך הכול של החובות. חשוב לדעת כי במקרה הזה תיק מזונות לא נכלל באיחוד ויתנהל באופן עצמאי. כמו כן, אישור איחוד התיקים ניתן בהתאם ליכולת כלכלית, כאשר החוב עד 20,000 ₪ נפרע בתוך שנתיים, חוב של 20,000-100,000 ₪ בתוך 3 שנים, וחוב מעל 100,000 ₪ בתוך 4 שנים. בנוסף חכך, במסגרת תיקון מספר 68 לחוק, שנוגע להשלכות משבר נגיף הקורונה, המחוקק הקנה סמכות לרשמי ההוצאה לפועל לפרוס את החוב על פני פרק זמן ארוך יותר – עד 3 שנים נוספות.

כיצד נסגר תיק בהליכי הוצאה לפועל ללא בקשתכם?

להלן הפירוט בנוגע למצבים בהם תיק ההוצאה לפועל נסגר על ידי לשכת ההוצאה לפועל ללא צורך בהגשת בקשה מיוחדת:

  1. כאשר החייב שילם את מלוא החוב בתיק או כאשר הסתיים ביצוע פסק הדין: במקרים אלה, לאחר סילוק מלוא החוב או השלמת ביצוע פסק הדין, לשכת ההוצאה לפועל תשלח הודעה לזוכה על הכוונה לסגור את התיק. בהעדר נסיבות מיוחדות, התיק ייסגר תוך חודש ימים.
  2. כאשר חלפו שנתיים מהמועד האחרון שבו בוצעה פעולה כלשהי בתיק: במקרה זה, אם לא בוצעה כל פעולה בתיק במשך תקופה של שנתיים, לשכת ההוצאה לפועל תשלח הודעה לזוכה על הכוונה לסגור את התיק. שוב, בהעדר נסיבות מיוחדות, התיק ייסגר תוך חודש ימים.

מי יכול לעזור לי בניהול ההליכים?

עורכי הדין הוצאה לפועל המנוסים במשרד אורה צימברג פיתחו היכרות מעמיקה עם החוקים והתקנות המסדירים את הליכי ההוצאה לפועל. אנו מודעים היטב למגוון הרחב של הסמכויות המוקנות לפקידי בית דין, כמו גם אל הסעדים השונים העומדים לרשות החייבים כדי להגן על זכויותיהם. ידע זה מאפשר לנו לפתח אסטרטגיות משפטיות מותאמות אישית, להגיש תביעות ובקשות באופן מקצועי ביותר, לזרז את הליך הפשרה ולסנכרן את כלל הפעולות לטובת הלקוח. זאת ועוד, משרד עורכי הדין אורה צימברג לא רק מייצג את לקוחותיו בבתי משפט, אלא גם מעניק ייעוץ אסטרטגי מקיף.

עורכי הדין שלנו מעריכים בקפידה את מצבם הכולל של כל לקוח ולקוח, שוקלים את כל האפשרויות וההשלכות מן כל פעולה, ולאחר מכן עוזרים להם לקבל החלטות מושכלות.

הצוות המנוסה שלנו יכול להביא את השילוב הדרוש של ידע, מומחיות ותושייה בייצוג, כדי להבטיח את מציאת הפתרון הטוב ביותר עבורכם.