מהו הפטר בהליך חדלות פירעון ומתי זה קורה? מהן התנאים לקבלת ההפטר?

הליך חדלות פירעון אינו פשוט ומובן מאליו כי האתגר העיקרי בו הוא האופי הרב-שלבי שלו וריבוי היבטים משפטיים שבו. כך, אחד השלבים העיקריים בהליך זה הוא קבלת הפטר מחובות העבר. ההפטר מסמל נקודת שינויי בחייו הכלכליים של החייב, הרי מעת קבלתו הוא זכאי להתחיל את דרכו מחדש ללא נטל החובות. אומנם, מהם התנאים והקריטריונים לקבלת ההפטר? התשובה נמצאת בחוק חדלות פירעון ושיקום כלכלי, תשע"ח-2018  אשר קובע את עיקרי תהליך קבלת הפטר בהליך חדלות פירעון. במסגרת מאמר זה נעבור על הנקודות המרכזיות בנושא, אך כבר בהתחלתו חשוב לנו להדגיש כי במשרדנו עורכי דין בעלי ניסיון מוכח בתחום חדלות הפירעון תמיד עומדים לרשותכם בדבר קבלת מידע מפורט ועדכני ביותר בנושא. תשתמשו במומחיות שלנו על מנת לקבל שירות ראוי וסיוע בהשגת מטרותיכם.

הפטר לאלתר או הפטר לאחר תקופת תשלומים?

על פי הוראותיו של סעיף 167 לחוק חדלות פירעון ושיקום כלכלי, תשע"ח-2018 בית המשפט לא יטיל על יחיד שכושר ההשתכרות שלו אינו עולה על דמי המחייה חובת תשלומים, וייתן לו הפטר לאלתר. דהיינו, בית המשפט אינו רואה לנכון להטיל עומס כלכלי רב לנטול יכולת כלכלית ויעניק לו הפטר לאלתר עם מתן צו לשיקום כלכלי. כעיקרון מדובר בדרך מהירה ויעילה ביותר להשגת הפטר אשר במסגרתה אין צורך ממשי בתקופת תשלומים ממושכת. יחד עם זאת, מתן הפטר לאלתר בפועל מהווה דבר נדיר מאוד ובדרך כלל בתי המשפט נוקטים בגישה זהירה יותר המניחה את העדפת מתן הפטר לאחר תקופת תשלומים. נוסף על כך, כפי שנקבע בסעיף ה-174 לחוק, בתום תקופת התשלומים שנקבע עבור היחיד בצו לשיקום כלכלי, ובכפוף אל העובדה כי היחיד עמד בכל דרישות וקריטריונים המוטלים עליו, יינתן לו הפטר מחובות העבר שלא ניתן לפרוע מנכסי קופת הנשייה. כמו כן, תקופת התשלומים הנדונה משתנה בהתאם לנסיבות המקרה, אך הפרקטיקה מראה כי מדובר בדרך כלל בתקופה של כ-3-4 שנים.

תנאים למתן הפטר ודרישת שיתוף פעולה

על פי הנקבע בסעיף ה-46 לחוק, על מנת לזכות בהפטר, החייב צריך לעמוד בקריטריונים מחמירים של שיתוף פעולה מלא עם הנאמן. שיתוף פעולה מלא מניח את התנהלות כנה אל מול הנאמן, העדר עבירות חמורות וביטוי כושר השתכרות מינימלי. במשרדנו, אנו מייעצים ללקוחותינו על מספר דרכים כיצד ניתן לפעול באופן ראוי ועל מנת לעמוד בתנאים אלה כהלכה. תמיכתנו מסופקת מתוך הבנה כי אי שיתוף פעולה עם הנאמן או הפרת הוראות חוק אחרות עלולים להוביל לאי מתנו או ביטולו של ההפטר הקיים.

ביטול ההפטר

החוק קובע מספר חריגים אשר במסגרתם יתבטל ההפטר, כולל השלכות אשר נובעים מעבירות מרמה, גניבה או אי תשלום דמי מזונות. כמו כן, רשאי בית המשפט לבטל את ההפטר במקרים בהם התגלו עובדות חדשות שמובילות להארכת תקופת התשלומים, וכאמור לעיל, אם החייב לא שיתף פעולה עם הנאמן לאחר מתן ההפטר, או אם הפר תנאי מהותי מהצו לשיקום כלכלי. במשרד עורכי הדין אורה צימברג, מומחינו שמים דגש מיוחד על היבטים הללו ומציעים ללקוחותינו איך לפעול נכון על מנת למנוע ביטולו של ההפטר. עורכי הדין שלנו מלווים את לקוחותינו לאורך כל הדרך, החל משלב התכנון וההיערכות הראשוניים לקראת הליך חדלות הפירעון, דרך שלב של הגשת הבקשה ופתיחת ההליכים, ועד לשלב קבלת ההפטר.

הזכות להתחיל את החיים הכלכליים מחדש

מתן ההפטר מהווה בשורה רצינית עבור החייב, כל עוד היא מאפשרת לו להתחיל עמוד חדש בחייו הכלכליים וזאת ללא המטען הכבד של החובות מהעבר. יחד עם זאת, חשוב להזכיר כי לא כדאי לראות במתן ההפטר את הפטור לערבים. כל עוד הם ערבו בחובותיו של חייו, עליהם עדיין לעמוד בהתחייבויותיהם כלפי הנושים.

שאלות נוספות

אם יש לכם שאלות נוספות בנושא קבלת הפטר בהליך חדלות פירעון תצרו קשר עם עורך דין חדלות פרעון ונשמח לענות.

משרד עורכי הדין אורה צימברג כבר שנים משמש כעוגן מקצועי בים סוער של עולם המשפטיים. אנו מובילים בתחום חדלות הפירעון וקבלת ההפטר.

אורה צימברג עורך דין חדלות פרעון

הידע והניסיון העשיר שצברנו, יחד עם הגישה המסורה והרצון לסייע ללקוחותינו, מאפיינים את משרדנו ומוערכים על ידי לקוחותינו ברמה גבוהה (אודות המשרד). אנו מלווים באדיקות את לקוחותינו בכל שלבי ההליך, החל מהייעוץ הראשוני ועד לקבלת ההפטר. היכרותנו המעמיקה עם הוראות החוק הרלוונטיות והפרקטיקה המשפטית הקיימת, מאפשרת לנו לספק מענה כוללני בנושא ולקדם כל מקרה ומקרה במסגרת גישה אינדיבידואלית.

תוצאותינו עד כה ורשימה ארוכה של החלטות חיוביות שהישגנו עבור לקוחותינו לא רק מסבירות את שביעות רצונם, אלא בונה את המוניטין המנצח שלנו. תתקשרו אלינו עוד היום ונעזור לכם במהירות ובמקצועיות שאין שניה לה.